Dat heeft marktonderzoeker IRI donderdag gemeld.
Het aanbod van huismerken is tegenwoordig veel groter, verklaart IRI-directeur
Ronald Laureijsen de opmars van deze merken ten opzichte van A-merken. Maar
ook de economische crisis speelt een rol bij de consument. De focus op prijs
is heel sterk tegenwoordig, mede ook door de acties bij supermarkten, stelt
Laureijsen. "De consument is misschien niet prijsbewuster, maar wel
prijsgevoeliger gemaakt.”
Volgens IRI staan producten waarvan de verkoop jarenlang groeide, zoals
functionele zuivel, koelverse sappen en tussendoorkoeken nu onder druk. Het
lijkt erop dat de bestedingen van consumenten minder ‘luxe’ worden, aldus de
marktonderzoeker.
Hak en Honig houden vol
Maar typisch Hollandse merken als Hak, Mona, Croma en Honig weten zich goed
staande te houden, constateert het marktonderzoeksbureau. Ook multinationals
als Unilever, Procter & Gamble en Heinz slagen er met sommige merken in tot
bovengemiddelde groei te komen.
Het grootste merk in de supermarkten is nog steeds Campina met een omzet in
2009 van 408 miljoen euro. Op de tweede plaats staat Marlboro met 322
miljoen euro en Douwe Egberts (289 miljoen euro) staat op de derde plek.
Daarna volgen merken als Coca-Cola, Heineken, Friesche Vlag en Unox.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl